The Model of Organising an Integrated Public Passenger Transport…


Abstract: In this paper, the author examines a hypothesis based on the results of relevant studies on the inefficiency of publicly owned companies due to the influence of politics on exercising control. By granting a concession to manage integrated public passenger transport ("tactical level") in a competitive procedure to the best tenderer, a market test of objectively necessary management costs will be ensured and management will be more efficient than if the state sets up a company for this purpose and grants the concession to it unconditionally. On the basis of the arguments confirming the hypothesis, the author criticises the proposal for a legislative arrangement of management in the Republic of Slovenia (hereinafter RS) and prepares a proposal on how the legislature should regulate the issue of management in order to achieve the ratio legis of Regulation (EC) No 1370/2007, Regulation (EU) No 2016/2338, and national programme documents.

Keywords: public passenger transport, integrated public passenger transport operator, granting of a concession, competitive procedure, impact of capital ownership on the efficiency of entrepreneurial action

Naslov: Model organiziranja izvajalca integriranega javnega potniškega prevoza

Povzetek: V članku avtor na podlagi rezultatov relevantnih študij o neučinkovitosti podjetij v javni lasti kot posledice vpliva politike na izvajanje nadzora preizkuša hipotezo, po kateri bo s podelitvijo koncesije za upravljanje integriranega javnega potniškega prometa ("taktični nivo") najugodnejšemu ponudniku v konkurenčnem postopku zagotovljen tržni preizkus objektivno potrebnih stroškov upravljanja, upravljanje pa bo učinkovitejše, kot če bi država v ta namen ustanovila podjetje, ki bi mu podelila brezpogojno koncesijo. Avtor je na podlagi argumentov, s katerimi potrjuje hipotezo, oblikoval kritiko predlagane zakonske ureditve upravljanja in predlog, kako naj zakonodajalec v Republiki Sloveniji uredi vprašanje upravljanja, da bo dosežen ratio legis Uredbe (ES) št. 1370/2007, Uredbe (EU) št. 2016/2338 in nacionalnih programskih aktov.

Ključne besede: javni potniški prevoz, izvajalec integriranega javnega potniškega prevoza, podelitev koncesije, konkurenčni postopek, vpliv lastništva kapitala na učinkovitost podjetniške dejavnosti

Naročite članek

Elektronski naslov
Sporočilo